Podgórki – bez znaków – Kobyła (671 m n.p.m.) – znaki niebieskie – Widok (616 m n.p.m.) – bez znaków – Łysa Góra (708 m n.p.m.) – bez znaków – Chrośnica – znaki niebieskie – Rozdroże pod Okolem – bez znaków – Przeł. Chrośnicka (538 m n.p.m.) – Podgórki. 18 km. Suma podejść: 450 metrów.

Poniższy opis trasy należy traktować jako szkic, gdyż część jej wypadła po bezdrożach. Mapy Gór Kaczawskich bazujące na starej, poniemieckiej siatce dróg są nieaktualne, gdyż drogi te albo pozarastały, albo kończą się w trawach łąk. Pozarastała również część szlaków (np. opisywany tu szlak niebieski z Przeł. Komarnickiej na Przeł. Widok w rejonie tzw. Trznadlowego Folwarku, czy opisany poniżej szlak niebieski z Chrośnicy na Okole w rejonie łąk pod Leśniakiem). Ponadto, część dróg oznaczonych na mapach poprzecinana jest drutami, ponoć pod napięciem, znaczącymi prywatne laski i pastwiska.

możliwość parkowania w Podgórkach:

Niemniej zamieszczam opis trasy, gdyż jest jak najbardziej do przejścia, a może komuś uda się znaleźć wygodniejszy jej wariant. Można również całą trasę skrócić, parkując samochód na skrzyżowaniu szlaków żółtego i niebieskiego pod Okolem, przy szosie z Przeł. Chrośnickiej do Lubiechowej, wówczas jednak czeka nas ok. 2-kilometrowy „spacer” odcinkiem ruchliwej drogi z Jeleniej Góry do Świerzawy, a odpadają panoramy z malowniczych łąk Krzyżowej (gdzie można załapać się na jesienny wypas owiec) czy Podksiężyców.

Podgórki - ruina kościoła Podgórki - ruina kościoła

Dawny kościół cmentarny w Podgórkach

Startujemy w Podgórkach – wsi starej, z ciekawą platformą widokową wykorzystującą wieżę dawnego kościoła (możliwość zaparkowania przy remizie albo placu zabaw powyżej kościoła). Przekraczamy potok i wychodzimy z zabudowań na łąki na północnych zboczach wzniesienia zwanego Pod Księżycem.

Pod Kobyłą Pod Kobyłą

Łąki nad Podgórkami – w tle Widok i Krzyżowa

Droga idąca kiedyś miedzą niemal całkowicie zarosła – aby nie utracić orientacji należy kierować się skrajem dolinki oddzielającej Pod Księżyce od Kobyły, wychodząc przez pas lasu na rozległe łąki z widokami na Łysą Górę i Okole.

Widok znad Podgórek na Łysą Górę i Okole

Z prawej z dołu dochodzi tu wyjeżdżona traktorem „tymczasowa” droga, którą kierujemy się w lewo na siodło między Pod Księżycem a Kobyłą. Przez przełęcz przebiega grzbietowa droga.

Na Grzbiecie Południowym Pod Kobyłą

Przełęcz pod Kobyłą – widok na Rudawy Janowickie i rejon Przeł. Widok

Roztaczają się stąd piękne widoki na Rudawy Janowickie i Karkonosze, przy czym aby je w pełni podziwiać należy być tutaj albo wcześnie rano, albo późnym popołudniem (dość krótki jesienny dzień jest tu zatem optymalny), gdyż Karkonosze znajdują się dokładnie na południe co oznacza, że panoramę ogląda się zwykle pod „słońce”.

Na Grzbiecie Południowym Na Grzbiecie Południowym

Widok z siodła pod Kobyłą na Karkonosze

Widok z przełęczy pod Kobyłą na Góry Sokole i Okole

Na siodle skręcamy w prawo i wspomnianą drogą grzbietową dochodzimy do krzyżówki ze szlakiem niebieskim z Przełęczy Komarnickiej. Idziemy nim w prawo południowymi stokami Kobyłej (671 m n.p.m.), z przecinek oglądając pogrążone w słońcu Karkonosze.

Na Grzbiecie Południowym Na Grzbiecie Południowym

Przecinka przy szlaku niebieskim – widok na Rudawy Janowickie i Karkonosze

Szlak wije się nieco, to obniżając, to podchodząc i wyprowadza wreszcie na szczytowe łąki Kobyły z coraz szerszą panoramą Karkonoszy.

Widok ze szczytowych łąk Kobyły na Karkonosze

Znaki niebieskie prowadzą skrajem lasku, na końcu łąki, zakręcając w prawo i krótko schodząc między drzewami na rozległe siodło Przełęczy Widok. Wiosną i latem można oglądać rosnące tu storczyki. Jesienią pozostaje do podziwiania coraz szersza w miarę podejścia panorama Karkonoszy, Kotliny Jeleniogórskiej, Gór Izerskich oraz Grzbietu Południowego Gór Kaczawskich.

Rejon Przełęczy Widok Rejon Przełęczy Widok

Panorama z Przeł. Widok – Karkonosze, Łysa Góra, Krzyżowa, Maślak

Należy uważać na znaki, gdyż najpierw opuszczają one narzucającą się drogę gruntową w lewo, a potem na grzbietowych łąkach skręcają w lewo, bez ścieżki w stronę widocznej szosy jeleniogórskiej (tu z kolei narzuca się ścieżka prosto), przy czym następne oznakowanie zobaczymy dopiero przy szosie.

Szlak niebieski nad Przeł. Widok / Skopiec i Maślak ze zboczy Widoku

Zostawiamy po prawej wzniesienie Widoku (616 m n.p.m.) z zarastającym kamieniołomem i wychodzimy na wspomnianą szosę tuż poniżej przystanku autobusowego.

Rejon Przełęczy Widok Rejon Przełęczy Widok

Kamieniołom nad Przeł. Widok

Kierujemy się wraz ze szlakiem niebieskim szosą w prawo, po to by po ok. 300 metrach odbić na pierwszej krzyżówce w lewo, w gruntową drogę prowadzącą do ośrodka narciarskiego Łysa Góra. Droga przekracza niewybitny garb i wiedzie prosto z widokami na Karkonosze oraz zbliżający się garb Łysej Góry.

W drodze na Łysą Górę W drodze na Łysą Górę

Droga na Łysą Górę – widoki na szczyt i Karkonosze

Przekraczamy siodełko z parkingiem – po prawej pojawia się widok na dolinę Lipki i oddzielony nią grzbiet Okola.

Rejon siodła pod Łysą Górą – widoki na Okole i Karkonosze wschodnie

Rozpoczynamy podejście asfaltową odtąd drogą na Łysą Górę.

W drodze na Łysą Górę W drodze na Łysą Górę

Widoki z podejścia na Łysą Górę – Okole, Przeł. Chrośnicka, Grzbiet Wschodni i Południowy

Na skraju lasu mijamy drewnianą figurę Madonny Łysogórskiej i cały czas się wznosząc przecinamy kolejną polankę, wychodząc na znaczony masztami telekomunikacyjnymi wierzchołek Łysej Góry.

Na wschodnich stokach Łysej Góry

Z wierzchołka Łysej Góry roztacza się widok na Karkonosze, Góry Izerskie oraz zachodnią część Gór Kaczawskich – na północy prześwituje charakterystyczny stożek Ostrzycy.

Na Łysej Górze Na Łysej Górze

Widoki z Łysej Góry – Karkonosze zachodnie / Masyw Okola

Widoki z Łysej Góry – Ostrzyca / Okole

Z Łysej Góry schodzimy albo na północ przez pastwiska nieznakowanymi drogami do Chrośnicy, albo na zachód grzbietem na siodełko między Łysą Górą a Leśnicą (665 m n.p.m.), którym przebiega szlak rowerowy z Dziwiszowa do Chrośnicy i dalej w prawo wspomnianym szlakiem rowerowym do Chrośnicy.

Na Łysej Górze Na Łysej Górze

Zejście z Łysej Góry

Przy tym drugim wariancie czeka nas niespodzianka, gdyż grzbietową drogę przecinają druty, ponoć pod napięciem, znaczące kawałek prywatnego lasu. Co ciekawe z drugiej strony, od szlaku rowerowego brak jest jakiegokolwiek ogrodzenia i informacji o tak cennym terenie.

Nad Chrośnicą Nad Chrośnicą

Szlak niebieski nad Chrośnicą – w tle Leśniak

W Chrośnicy (bądź nieco przed nią – w wariancie nr 2) – napotykamy szlak niebieski z Pilchowic, który skręca w boczną uliczkę koło kościoła. Za kościołem szlak jest mocno zarośnięty – proponuję po wyjściu na łąki trzymać się narzucającej ścieżki prosto, nie zważając na skręt szlaku w lewo, w stronę samotnego gospodarstwa. Powinniśmy i tak wrócić na szlak obok wspomnianego gospodarstwa. W tyle w miarę podejścia otwierają się widoki na Łysą Górę i Chrośnickie Kopy.

W Chrośnicy  Chrośnickie Kopy znad Chrośnicy

W Chrośnicy / Chrośnickie Kopy z łąk nad Chrośnicą

Od wskazanego wyżej domostwa szlak prowadzi pod górę gruntową drogę, po to by z niej skręcić w prawo pod las na stokach Leśniaka. I znów ten odcinek szlaku jest wyznakowany dość dziwnie – kompletnie zarośniętą ścieżką – można spokojnie kontynuować marsz równoległą drogą poniżej i skręcić na kolejnej krzyżówce ścieżek w prawo, bądź po prostu iść skrajem łąk równolegle do szlaku.

Łysa Góra znad Chrośnicy Łąki pod Okolem

Łysa Góra znad Chrośnicy / Łąki pod Leśniakiem

Na krzyżówce ścieżek w zachodnim ramieniu Okola skręcamy w prawo do lasu i od razu napotykamy szlak żółty. Stąd na Okole możemy się udać zarówno za znakami niebieskimi, jak i żółtymi – pierwszy wariant pozwala na zobaczenie zagubionych w lesie skałek, drugi – jest na pewno cieplejszy, bo prowadzi południowymi zboczami.

Łąki pod Okolem Na grzbiecie Okola

Szlak niebieski pod Leśniakiem / Na Czarciej Ambonie

Od krzyżówki szlak niebieski wznosi się stromo zboczami Leśniaka (677 m n.p.m.), mijając kolejne, niestety zarośnięte grupy skalne, m.in. Czarcią Ambonę i Klęśniak. Na wąskim siodle i rozdrożu między Leśniakiem i Okolem znajduje się spora drewniana wiata myśliwska, gdzie można odpocząć. Nie obyło się też bez tablicy ze zwyczajowym „Darz Bór”.

Na grzbiecie Okola Na grzbiecie Okola

Klęśniak na Leśniaku / Obelisk przy siodle między Leśniakiem a Okolem

Szlak niebieski przecina siodło i trawersuje duktem w gęstym lesie południowe zbocza Okola, przechodząc obok kolejnych skałek (Mszak i Skały Sołtysie). W pewnym momencie z prawej dochodzą znaki żółte (tabliczki z drogowskazami ktoś przemyślnie poukładał na ziemi).

Las na stokach Okola

Na grzbiecie Okola Na grzbiecie Okola

Skałki na grzbiecie Okola

Oba szlaki prowadzą kilkaset metrów prosto, mijając niewielką przecinkę by nagle zakręcić w lewo, rozpoczynając krótkie, ale strome podejście przez gęsty świerkowy bór na szczyt Okola.

Jesień na Okolu Jesień na Okolu

Jesień pod Okolem

Ostatni odcinek pokonujemy po malowniczych łupkowych skałkach. Ze skalistego szczytu Okola mimo otaczającego wianuszka drzewa roztacza się ładna panorama Karkonoszy i Łysej Góry.

Na szczycie Okola Na szczycie Okola

Na Okolu

Przekraczamy skalny grzebień i obniżamy się na siodełko pod kolejną skałką z platformą widokową.

Dawna platforma widokowa na Okolu

Również stąd widok jest dość malowniczy, choć lepiej tu przybyć wczesnym rankiem lub późnym popołudniem, gdy słońce nie ogranicza widoczności w stronę Karkonoszy.

Na szczycie Okola Na szczycie Okola

Na Okolu

Panorama z Okola – Grzbiet Południowy i Karkonosze

Oba szlaki – żółty i niebieski zakosami sprowadzają nas z wierzchołka Okola przez gęsty las do szosy Lubiechowa – Przeł. Chrośnicka (leśny parking).

Na szczycie Okola Rozdroże pod Okolem

Zejście z Okola / Rozdroże przy drodze z Lubiechowej

Od rozdroża przy szosie szlak niebieski wiedzie w prawo, ok. kilometr asfaltem na Przełęcz Chrośnicką. Z polanki po drodze ładnie widać Połom i masyw Skopca.

Okolice Przeł. Chrośnickiej Okolice Przeł. Chrośnickiej

Okolice Przeł. Chrośnickiej – widok na Miłek, Połom, Skopiec i Maślak

Na Przełęczy Chrośnickiej napotykamy ponownie ruchliwą szosę jeleniogórską. Musimy nią przejść ok. 150 metrów prosto, odbijając w pierwszą drogę w lewo. Wije się ona między zaroślami, lekko podchodząc na boczny, opadający z Widoku grzbiet. Po lewej możemy podziwiać masyw Okola.

Okolice Przeł. Chrośnickiej Droga do Podgórek

Okole znad Przeł. Chrośnickiej

Na końcu wspomnianej drogi kierujemy się w lewo, wychodząc na rozległy grzbiet ponad wierzchołkiem Krzyżowej (584 m n.p.m.). Ładnie stąd widać Grzbiet Południowy Gór Kaczawskich.

Droga do Podgórek Droga do Podgórek

Łąki w okolicy Krzyżowej – w tle Grzbiet Wschodni oraz Maślak

Łąki w okolicy Krzyżowej – w tle rejon Kobylej

Droga prowadzi miedzą do poprzecznej drogi wiodącej od Krzyżowej na Widok i tu na przekór mapie się kończy.

Droga do Podgórek Droga do Podgórek

Październikowy wypas owiec nad Podgórkami

Czeka nas teraz miejscami strome zejście prosto zarastającą miedzą prosto do Podgórek, które osiągamy ok. 300 metrów powyżej kościoła. Można również alternatywnie, jak wskazuje google maps iść w lewo grzbietową drogą, okrążając szczyt Krzyżowej i zejść łukiem do Podgórek przy kościele (należy doliczyć ok. 1 km, wariantu nie sprawdzałem w terenie).

Wierzchołek Krzyżowej

MAPA TRASY w google maps (nieco skorygowana na początkowym i końcowym odcinku)