Górna Bielawa – bez znaków – Bielawska Polanka – znaki czerwone – Zimna Polanka – znaki żółte – rozdroże pod Korczakiem – znaki niebieskie – Górna Bielawa. 11 km. 500 metrów różnicy wzniesień.

Uwaga! Wobec wyznakowania nowego zielonego szlaku turystycznego od Leśnego Dworku na Bielawską Polankę możliwy jest łatwiejszy orientacyjnie pierwszy odcinek trasy (do Bielawskiej Polanki) – przez dolinę Bielawicy i grzbietem między Końską Kopą a Kalenicą.

Spacer to zbytni nie jest, bo 500 metrów przewyższenia jednak swoje  robi. Podstawowym walorem jest przejście przez ostoję zwierzyny nad źródliskowymi potokami Bielawicy, gdzie obok dzików, jeleni, saren i lisów, można spotkać muflony. Muflony można zresztą spotkać (zwłaszcza zimą) także na szerokim pasie pól i łąk między Pieszycami a Bielawą, gdzie schodzą z gór w poszukiwaniu jedzenia.

Góry Sowie Widok

Pola między Pieszycami a Bielawą podchodzące pod samą ścianę lasu na zboczach masywu Żebraka

Wycieczkę rozpoczynamy przy tzw. Leśnym Dworku na końcu Bielawy, gdzie znajduje się parking i miejsce odpoczynku oraz pstrążarnia, i gdzie można dojechać miejską komunikacją. Biegnie tędy niebieski szlak turystyczny ze Starej Jodły na Przełęcz Woliborską i nowo znakowany szlak zielony na Bielawską Polankę.

parking przy tzw. Leśnym Dworku

Skręca on w lewo przez mostek na Bielawicy, my jednak idziemy drogą prosto, mając potok po lewej i mijając po prawej wspomniane miejsce piknikowe. Dukt powoli wznosi się wzdłuż strumienia mieszanym lasem. Na drugim wyraźnym rozdrożu, gdy główna droga prowadzi łukiem w lewo, odbijamy prosto w boczną dolinkę.

Forest over Górna Bielawa Pod Końskim Grzbietem

Nad Górną Bielawą

Wznosimy coraz wyraźniej się dolinką między Popielnym a Końskim Grzbietem, wśród smukłych okazów buków. Potem przewagę zdobywają drzewa iglaste. W niskopiennych świerczynach i młodnikach, zwłaszcza w gorące dni lubią przebywać zwierzęta, na które można prawie dosłownie wpaść. Wychodzimy na polankę pod Popielnym Grzbietem, na którym widać niewielkie skałki, na przedzie wyłania się główny grzbiet Gór Sowich, ku któremu zmierzamy.

Buczyna pod Kalenicą Ostoja zwierzyny pod Kalenicą

Pod Końskim Grzbietem

Dolina zakręca, a nachylenie stoku rośnie, wreszcie dukt obiera kierunek zachodni i, cały czas podchodząc, wyprowadza nas na siodło w grzbiecie Gór Sowich na tzw. Bielawskiej Polance (ok. 805 m n.p.m.). Przebiega tędy szlak czerwony z Przełęczy Woliborskiej na Wielką Sowę, do którego dołącza szlak żółty z Nowej Rudy na Kalenicę. Oba szlaki prowadzą w prawo, pod górę rozległym wylesieniem na stokach Kalenicy.

W stronę Kalenicy Nad Bielawską Polanką

Pod Popielnym Grzbietem / Nad Bielawską Polanką

Wchodzimy w las i osiągamy przełączkę pod wierzchołkiem Żmija (887 m n.p.m.), znaczonym niewielkimi skałkami. Tu szlaki zakręcają w prawo i wznoszą się mozolnie południowym ramieniem Kalenicy (964 m n.p.m.). Przed samym wierzchołkiem teren nieco się wypłaszcza, a potem krótkie końcowe podejście wyprowadza na znaczony małą polanką szczyt, trzeci co do wysokości w Górach Sowich. Stoi tu stalowa wieża widokowa z książką gości na czubku. Z owego czubka rozciąga się szeroka panorama.

Wieża widokowa na Kalenicy Ślęża z Kalenicy

Wieża widokowa na Kalenicy / Masyw Ślęży – widok z Kalenicy

Panorama ta sięga na południowym-wschodzie Masywu Śnieżnika, i, w pogodne dni, Hrubego Jesenika, Gór Orlickich, Bystrzyckich i Stołowych na południu, Gór Kamiennych, Wałbrzyskich i Karkonoszy na zachodzie, pobliskiego masywu Wielkiej Sowy na północnym-zachodzie oraz Przedgórza Sudeckiego wraz z Wrocławiem i Wałem Trzebnickim na północy.

Bez nazwy Wielka Sowa - view from Kalenica
Góry Kamienne z Kalenicy / Widok z Kalenicy na Słoneczną i Wielką Sowę

Wpisawszy się do wspomnianej księgi gości, schodzimy z wieży i obniżamy się szerokim grzbietem Kalenicy, wśród mieszanego lasu, w którym wyrastają pojedyncze skałki zwane Dzikimi.

On top of Kalenica Rocks on Kalenica

Na Kalenicy / Dzikie Skałki

Mijamy spiętrzenie ze znacznie większą grupą Słonecznych Skałek i schodzimy na siodło między Kalenicą a sąsiednią, nieco niższą Słoneczną (950 m n.p.m.). Mijamy przecinkę z widokiem na otoczenie doliny Bielawicy i krótko pochodzimy na zalesiony, pozbawiony widoków wierzchołek Słonecznej, również znajdujący się na terenie rezerwatu Bukowa Kalenica. Przeważa tu drzewostan liściasty.

Słoneczne Skałki Rocks on Kalenica

Słoneczne Skałki

Ze Słonecznej czeka nas strome, choć krótkie zejście na Zimną Polankę (880 m n.p.m.) z wiatą i drewnianą rzeźbą Ducha Gór. Na polance skręcamy w prawo za znakami żółtymi i schodzimy do poprzecznej drogi, trawersującej północne zbocza masywu Kalenicy, którą prowadzi szlak rowerowy. Po lewej, nieco w dole widnieje trakt z Przełęczy Jugowskiej do Bielawy, my jednak idziemy w prawo i kontynuujemy zejście szlakiem żółtym wschodnimi stokami Korczaka (758 m n.p.m.) do rozdroża z krzyżem i tablicą pamiątkową, gdzie napotykamy szlak niebieski. Nim w prawo, w dół, szeroką drogą przez tzw. Ciemny Jar do Leśnego Dworku w Górnej Bielawie, gdzie rozpoczynaliśmy wycieczkę.