Lądek-Zdrój  – ścieżka dydaktyczna – Stołowe Skały – ścieżka dydaktyczna – Karpień (758 m n.p.m.) – znaki niebieskie – Lądek-Zdrój. 8 km. Ok. 300 m różnicy wzniesień.

Niestety szlak coraz bardziej zarośnięty a oznaczenia ścieżki spacerowej coraz bardziej zamazane. Od parku zdrojowego w Lądku-Zdroju idziemy w stronę domu zdrojowego „Stary Jerzy”, przy którym odbijamy w ulicę Leśną prowadzącą stromo do góry. Dochodzimy do domu wypoczynkowego „Trojan” na skraju łąki opadającej w dolinę Jadwiżanki ku Biskupiemu Stawowi, z widokiem na grzbiet Królówki i Dzielec. Zmotoryzowani mogą tu zostawić samochód. Zostawiamy niebieski szlak, który odbija w lewo na zbocze Trojaka i wędrujemy prosto, szerokim leśnym traktem, który okrąża lądeckie arboretum z późno kwitnącymi okazami różaneczników i dociera do źródła św. Jadwigi. Zaraz za nim na skrzyżowaniu zwanym Małym Rondem skręcamy w lewo, w tzw. Górną Promenadę – szeroki dukt przecinający zachodni stok Królówki.

Ladek-Zdroj: bath house  Dzielec (534 m) in Ladek Zdroj

Dom zdrojowy Wojciech / Widok z łąki pod Trojanem na Dzielec

Promenada doprowadza nad do stóp Stołowych Skał, zaczynających się efektowną Niżną, opadającą ku drodze 20-metrową ścianą, chętnie uczęszczaną przez wspinaczy. Tutaj należy skręcić w lewo, za znakami czerwonej ścieżki spacerowej, które mozolnie wspinają się po lewej stronie skały.

Nizna in Stolowe Skaly Niżna

Niżna w Stołowych Skałach

Niżna tworzy wraz z sąsiednimi Basztą i Małą grań skalną, z wierzchołka skały (na prawo od ścieżki) zwanej dawniej Odpoczynkiem Maxa rozciąga się widok na Kuźnicze Góry nad Stójkowem oraz wyrastające zza nich sylwety Łyśca w Górach Bialskich oraz Czarnej Góry w Masywie Śnieżnika.

Lysiec from Stolowe SkalyCzarna Góra over Kuźnicze Góry

Widok z Niżnej na Łysiec i Czarną Górę

Za grupą Niżnej wśród lasu wyrasta Wyżnia z drzewkami na wierzchołku. Skała jest łatwo dostępna od „zaplecza” – na jej szczyt prowadzi wygodna ścieżka. Niestety pozbawiony jest widoków.

W Stołowych Skałach Wyżnia

Wyżnia w Stołowych Skałach

Za Wyżnią należy kierować się w lewo (słabe oznakowanie) popod najwyższą w Stołowych Skałach Iglicę z ruinami pustelni u podnóża oraz krzyżem na wierzchołku.  Pustelnia działała tu jeszcze do początku lat 50-tych ubiegłego stulecia, obecnie pozostały po niej niszczejące resztki murów. Na skalnej ścianie przymocowano tablicę z cytatem z 1 Listu św. Pawła do Koryntian „Wszystkim we wszystkich Chrystus”.

Iglica in Stolowe Skaly Remnants of former hermitage

U podnóża Iglicy

Ścieżka podchodzi zboczem wzdłuż Iglicy i wyprowadza na jej grzbiet. Łatwy stąd dostęp na wierzchołek Iglicy, niestety ginący w zieleni otaczających drzew. Na widoki można liczyć jedynie późną jesienią i zimą.

Cross on Iglica (Pinnacle) Widok z Iglicy

Na grzędzie Iglicy

Na grzbiecie Iglicy ścieżka skręca w prawo i podchodzi zachodnim ramieniem Królówki. Z uwagi na słabe oznakowanie należy się trzymać kierunku wschodniego, przekraczając narzucający się dukt w lewo na tzw. Rondo Duże. Wkrótce stok ulega wypłaszczeniu, a z lewej pojawia się tzw. Skalny Ząb, na którego wierzchołek przy odrobinie wysiłku i zachowaniu ostrożności można wdrapać się po blokach zachodniej, niezbyt stromej ściany. Tuż za Skalnym Zębem na rozdrożu idziemy w prawo wygodnym traktem prowadzącym na Rozdroże Zamkowe, po to by za moment odbić za znakami ścieżki przyrodniczej w wąski szpaler między rozstajnymi drogami.

Skalny Ząb (Rocky Tooth) Borówkowa & Trojak z Trzech Ambon

Skalny Ząb / Widok z Trzech Ambon na Borówkową i Trojak

Niezbyt wyraźny dukt latem ginie w zieleni, prowadząc wciąż wzdłuż wyraźnego grzbietu, na którym po lewej pojawia się niewielka grupa skalna Trzy Ambony, złożona z trzech grzęd nad stromo opadającym w dolinę Jadwiżanki zboczem. Z jednej z ambon ładnie widać Trojak oraz schowaną za jego lesistym masywem Borówkową. Wracamy na ścieżkę, która mija źródełko św. Antoniego i wyprowadza na poprzeczną drogę, którą w lewo można dojść na tzw. Rondo Jelenie i dalej do Zamkowego Rozdroża.

Trzy Ambony (Three Pulpits) St. Anthony's spring

Jedna z Trzech Ambon / Źródło św. Antoniego

Ścieżka spacerowa przecina trakt i rozpoczyna strome podejście zarastającą ścieżyną, skrajem wysokopiennego lasu oraz gęstego młodnika. Przekraczamy kolejną drogę, zwaną Kolaśną, która okrąża wierzchołek Królówki (782 m n.p.m) i wznosimy się dalej mozolnie aż na sam niemal całkowicie obecnie zalesiony wierzchołek, na którym (po lewej) znajduje się rumowisko skalne Kobylicowej. Najlepiej dotrzeć tu wczesną wiosną lub późną jesienią, bowiem wtedy jest szansa na widoki na Masyw Śnieżnika. Idziemy grzbietem Królówki do siodełka między Królówką a Karpiakiem, gdzie ponownie napotykamy Drogę Kolaśną. Widać stąd już szczyt Karpiaka (775 m n.p.m), znaczony ruinami zamku. Tuż za krzyżówką z Drogą Kolaśną z prawej dołączają szlaki zielony i niebieski, z którymi krótko wznosimy się do pozostałości zamku Karpień. Podobnie jak na Królówce coraz wyżej drzewa ograniczają widok, zaś ruiny pokrywają pokrzywy i inne zielska. Stąd ponownie, najlepszą porą ich odwiedzin będzie albo wczesna wiosna albo jesień.

Ruins of Karpień Remnants of castle Karpień

Ruiny zamku Karpień

Z Karpienia znaki zielone i niebieskie sprowadzają stromo na Zamkowe Rozdroże. Stąd szlakiem niebieskim kierujemy się na sąsiadujący z Karpiakiem Trojak. Tuż po wejściu do szpilkowego głównie boru przed nami otwiera się potężny masyw Skalnej Bramy z naturalną szczerbą w środku, którą prowadzi nasza trasa.

Skalna Brama (Rocky Gate) under Trojak Blue trail Karpiak - Trojak

Skalna Brama

Za Skalną Bramą mijamy kolejne, ukryte w lesie formacje – Trzy Baszty oraz Skalny Mur ze sterczącym tuż przy szlaku Skalnym Szybem.

Skalny Mur (Rocky Wall) On Trojak

Trzy Baszty / Skalny Szyb w Skalnym Murze

Za Szybem Skalnym po lewej wyrasta niepozorne od strony szlaku urwisko Trojana, na które prowadzi skalista dróżka. Na tworzącym naturalną platformę szczycie skały rośnie samotny okaz sztucznie tu wprowadzonej kosodrzewiny. Przed nami otwiera się panorama Masywu Śnieżnika, z położonymi w dole zabudowaniami Lądka-Zdroju, choć w tę stronę widok stale zarasta.

Top of Trojak (766 m) Stony seat on Trojan

Widok z Trojana na Masyw Śnieżnika / Na Trojanie

Z Trojaka czeka nas strome zejście szlakiem niebieskim, mijając najniżej położonego z Trojakich Skał – Samotnika i przecinając kolejne dukty okalające szczyt góry aż na skraj lasu przy domy wypoczynkowym Trojan, gdzie rozpoczynaliśmy wycieczkę.